Polering

Polering:

 

Innan en polering måste bilen alltid tvättas helt ren, enligt beskrivning under avdelningen Handtvätt.

Efter att bilen torkats kontrolleras lackens kondition för att avgöra vidden av poleringen.
Om det visar sig att lacken känns sträv, dvs att någon form av förorening sitter kvar i lacken även efter den tvättats, kan en behandling med Autoclay behöva utföras innan maskinpolering. Detta går till så att de ytor som skall behandlas dränks in med såpvatten, varefter en speciell lera används som ”suddgummi” vilket varsamt tar bort dessa föroreningar utan att skada lacken. Detta görs för att undvika att föroreningarna bränner fast ännu hårdare i lacken, då polermaskinerna och rubbingen utvecklar värme och friktion.

Då detta är färdigt, torkas resterna av såpvattnet av med sämsskinn och ytterligare en kontroll genomförs för att avgöra vilken rubbing (polermedel) som bör användas.

Vi använder uteslutande rubbing från 3M och Sonax proffsserie, vilka finns i ett flertal olika varianter, beroende på lackens kondition. Är lacken kraftigt repad/oxiderad, används en rubbing med hög kornstorlek, är den i relativt bra skick används en mer finpolerande rubbing, ungefär som när man avgör vilket slippapper som skall användas vid slipning.

Vid själva maskinpoleringen används uteslutande oscillerade polermaskiner, med två polerrondeller. Detta för att undvika svirvlar och hologram i lackytan.

Då hela bilen är färdigpolerad, måste den antingen vaxas eller lackkonserveras, beroende på kundens önskemål.
Detta för att återförsluta porerna i lacken, vilka nu är vidöppna och för att förhindra att nya orenheter tränger ner i den rengjorda och polerade lackytan.