Motortvätt

Motortvätt:

 

Man bör hålla motor och motorrum på sin bil hyfsat rena, då smuts och framförallt vägsalt kan ställa till med mycket problem i form av jordfel och dålig kontakt i kristiska elektriska detaljer.

Som vanligt vad gäller elektronik och elektriska komponenter gäller varsamhet och en viss erfarenhet vid denna typ av åtgärd.

Vi har lång erfarenhet av denna typ av arbeten och har dessutom vetskap om vilka modeller som absolut inte bör motortvättas med vatten. Ett exempel är Audi/Volkswagens FSI-motorer från slutet på 90-talet. Dessa har separata tändspolar för varje cylinder och dessa har en tendens att ta skada av motortvätten, vilket i praktiken innebär att vi har som praxis att inte tvätta dessa motorer med vatten överhuvudtaget.

Även andra specifika motorer från andra tillverkare är känsliga, men vår erfarenhet har lärt oss vilka modeller som är säkra och vilka som inte är det, vilket gör att vi rekomenderar att alltid lämna in dessa typer av jobb till professionella bilvårdare eller verkstäder om man hyser minsta tveksamhet.

Så här går en motortvätt till hos oss:

Först måste motorn svalna, då ett riktigt hett motorblock eller topplock i allra värsta fall kan spricka eller drabbas av materialförsvagning i metallen om det spolas med för kallt vatten.

Precis som vid en vanlig handtvätt så använder vi oss av både en petroleumavfettning och en alkalisk alternativt microavfettning. Dessa appliceras på motor, växellåda, motorrum och undersida på motorhuv.

Då avfettningen fått verka en stund spolas alla ytor med högtryck.
På vårt högtrycksaggregat har vi möjlighet att reglera vattentrycket direkt på handtaget, vilket är en fördel då vi inte vill använda fullt tryck på alla ytor, så som elektronikboxar och kontakter, medan vi behöver ett högre tryck på ”ofarliga” ytor som växellådshus och under motorhuven.

Efter spolningen kontrollerar vi resultatet – återstår det smuts på vissa ytor, så applicerar vi återigen avfettning på dessa och upprepar spolningen tills resultatet blir tillfredsställande.

Därefter blåser vi torrt med tryckluft, med särskild noggrannhet kring kontakter och elektronikenheter.
Vi kontrollerar också resultatet återigen och avlägsnar eventuell kvarvarande smuts med trasa och rengöringsmedel vid behov.

Äldre fordon med gammaldags fördelare provstartas för att kontrollera gången på motorn – inte sällan tvingas man i dessa fall öppna fördelaren för att torka ur locket, då de tenderar att läcka i många fall. Om fördelarna sitter bra till, kan man innan tvätten tejpa skarven mellan lock och fördelare, men inte ens detta garanterar att man håller fukten ute alla gånger.

Om gummislangar och plastlock ser grå och slitna ut, så kan dessa med fördel smörjas med vinylglans för att återfå sin lyster.

Efter en sista översyn stängs motorhuven och resten av bilen sköljs av för att undvika att avfettningsrester ligger kvar på lackytan.